همه چیز درباره cms
سیستم مدیریت محتوا cms چیست؟ CSM (Content Management System) وب یا سیستم مدیریت محتوای وب ابزاری است که امکان ایجاد، ویرایش و مدیریت محتوای دیجیتال را برای کاربران فراهم می کند. از جمله مثال های معروف آن می توان به وردپرس، جوملا، دروپال و… اشاره کرد. این سیستم ها اغلب به زبان های برنامه نویسی وب مانند PHP نوشته شده اند.
عموما CSM ها دارای واجهه کاربری بصری هستند که امکان ویرایش محتوا را بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی فراهم می کنند. همچنین قابلیت هایی مانند مدیریت کاربران، تنظیم دسترسی ها، ایجاد نظرسنجی، مدیریت منوها، فرم ساز، امکان ارسال خبرنامه و… را دارا هستند.
با وجود این سیستم ها افراد بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی وب می توانند، وب سایتهای فروشگاهی، خبری، شخصی، وبلاگ و… را ایجاد و مدیریت کنند.
سیستم مدیریت محتوا (CSM)
برای موفقیت اکثر قریب به اتفاق وب سایت ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی می باشد. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با این تکنولوژی آشنایی کافی ندارند. در حالیکه اکثر مقالات نوشته شده مربوط به استراتژی رفع مشکلات احتمالی CMS ها می باشد، بر آن شدیم که به سوال قدیمی تر در این مورد پاسخ دهیم.
cms چیست؟
در این مقاله تمرکز ما روی مفهوم پر کابرد ترین سیستم مدیریت محتوا بوده و در انتها راجع به شایع ترین مشکلات سازمان ها و برخی برداشت های نادرست در رابطه با این سیستم توضیحاتی ارائه می شود.
سیستم مدیریت محتوا چیست:
به طور خلاصه سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) و یا به اختصار CMS، سیستمی است که جهت مدیریت ساده محتوای وب سایت بکار می رود. به طور کلی CMS از دو عنصر تشکیل شده است: برنامه کاربردی مدیریت محتوا (Control management applicant) که به اختصار CMS نامیده می شود و برنامه کاربردی تحویل محتوا (Control delivery applicant) که به اختصار CAD نامیده می شود.
عنصر CMA امکان ایجاد محتوا
اعمال تغییرات و حذف بخش خاصی از محتوای وب سایت، را بدون نیاز به تخصص خاص و امکانات فنی در زمینه وب، برای طراحی وب سایت فراهم می آورد.
در نتیجه میتوان گفت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ایحاد وب سایت، ساده نیاز به آشنا به زبان های برنامه نویسی نبوده و حتی نیاز به آشنایی با زبان HTML (Hyper Text Markup Language) نیز نمی باشد. عنصر CDA این اطلاعات را کامپایل نموده و از آن ها جهت آپدیت وب سایت استفاده می نماید.
سناریوهای متفاوت سیستمهای مدیریت محتوا:
CMS ها بر اساس سناریو ها و اهداف اشخاص و یا شرکت ها کاربردهای متفاوتی دارند. بعنوان نمونه، سازمانی با نام اختصاری AIIM (Association For Information and Image Management)، دو سرویس متفاوت ECM Enterprise Content Management) و WCM (Web Content Management) را با ویژگی ها متفاوت ارائه داد که امروزه به نام ویکی پدیا (Wikipedia) شناخته می شود.
کاربرد عمومی و رایج CMS ها:
رایج ترین کاربرد CMS، امکان ارئه سطوح مختلف دسترسی به کاربران متعدد جهت مدیریت محتوای سایت شامل اطلاعات، بخش های مختلف، نرم افزار های کاربردی و… می باشد. مدیریت محتوا در واقع در این دیدگاه شامل ایجاد، تغییر انتشار آرشیو نمودن توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات و دیتاها می باشد.
به طور مثال مدیریت موارد زیر توسط سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر است:
- ساخت، تغییر، انتشار صفحات آرشیو شده.
- ساخت، تغییر، انتشار، آرشیو کردن مقالات.
- ساخت، تغییر، انتشار، آرشیو کردن بلاگ ها.
- مدیریت وظایف زمانبندی شده.
- ایجاد و مشاهده سفارش ها، فاکتورها و یا فرم های قابل چاپ.
- مشاهده گزارش ها، میزان مصرف و آمار سایت.
- تخصیص سطوح مختلف دسترسی.
کاربرد دیگر cms سیستم های مدیریت محتوا:
کاربرد دیگر CMS، مشابه کاربرد WCM (Web Content Management System) و توسط شرکت AIIM ارائه شده می باشد. در واقع در اینجا مقصود از CMS نرم افزار تحت وبی می باشد، که امکان مدیریت محتوای وب را برای کاربرانی که آشنایی اولیه با زبان HTML ندارند با سطوح دسترسی متفاوت فراهم می نماید. به طور نمونه امکان ایحاد، ویرایش و با آرشیو صفحات وب ویا مقالات را به کاربران می دهد.
انواع CSM:
همانطور که قبلا هم اشاره شد سیستم مدیریت محتوا cms متعددی وجود دارد، که هر یک به نوع خاص خود در مدیریت محتوا کمک می کند.
برخی از سیستم های مدیریت محتوا:
1. وردپرس (WordPress):
تعریف کلی و امکانات اصلی وردپرس: وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) رایگان و منبع باز است که برای ایجاد و مدیریت وبسایتها و بلاگها استفاده می شود.
این ابزار به صورت گستردهای در سراسر جهان استفاده می شود و از قابلیتهای متعددی برخوردار است. که امکان سفارشی سازی و طراحی وب سایتهای حرفهای را فراهم می آورد. وردپرس در ابتدا تنها برای بلاگ نویسی بود، اما خیلی زود به یک سیستم مدیریت محتوای کامل تبدیل شد.
2. جوملا (Joomla):
سیستم مدیریت محتوا بر پایه PHP و MySQL ساخته شده است. به منظور ایجاد سایتهای وب با قابلیتهای پیچیدهتر طراحی شده است.
3. دروپال cms (Drupal):
سیستم مدیریت محتوای باز منبع که برای ایجاد و مدیریت انواع سایتهای وب از جمله سایتهای خبری، وبلاگها، فروشگاههای آنلاین و غیره استفاده می شود.
4. Magento:
یک CSM برای ایجاد فروشگاههای آنلاین با قابلیتهایی همچون سبد خرید، گزارشات فروش، مدیریت محصولات و… است.
5. پرستاشاپ (Presta Shop):
یک سیستم مدیریت محتوا برای فروشگاههای آنلاین است که از منبع باز بودن برخوردار است.
6. Shopify:
یک پلتفرم تجارت الکترونیکی که شما را قادر می سازد تا فروشگاه آنلاین خود را بسازید و مدیریت کنید.
7. ویکس (Wix):
Wix یک سرویس ساخت وبسایت به صورت آنلاین است که برای افراد و کسبوکارهای کوچک و متوسط مناسب است.
8. Squarespace:
یک ابزار ساخت وب سایت آمریکایی که امکان ایجاد وب سایتهایی با طراحیهای حرفهای را فراهم میکند.
9. Blogger cms:
Blogger یک سرویس رایگان وبلاگ نویسی تحت وب است که توسط گوگل ارائه میشود. این برنامه به افراد امکان میدهد تا وبلاگهای شخصی و حرفهای خود را ایجاد کرده و مدیریت کنند.
10. TYPO3:
یک سیستم مدیریت محتوای خودکار و قدرتمند برای ساخت و مدیریت وبسایت ها. لطفا توجه داشته باشید این فقط یک فهرست نمونه از CSM ها است و انواع بسیار زیادی از CSM ها وجود دارد.